Het slopen van een gebouw is een zorgvuldig georkestreerde, grondig onderzochte aangelegenheid. Sloopaannemers moeten zich bewust zijn van zowel de veiligheid van werknemers als de veiligheid van het milieu, anders lopen ze het risico hun bedrijfsvergunning te verliezen. Net als algemene aannemers zijn sloopdeskundigen verplicht om de OSHA-normen voor de veiligheid van werknemers te volgen. En de vernielingsfirma’s moeten zich ook houden aan de EPA-normen die milieuveilige deconstructietechnieken begeleiden. Gevaarlijke bouwmaterialen, zoals asbest, moeten veilig worden verwijderd voordat een gebouw kan worden afgebroken.

Beperking van de blootstelling aan gevaarlijke chemische stoffen

Natuurlijk, zijn de woonbouwaannemers zich bewust van de gevaren van asbest, lood en andere gevaarlijke materialen in huisbouw. Geen nieuwe huizen bevatten deze giftige stoffen, maar het is niet ongebruikelijk dat woonaannemers worden ingehuurd om een ouder huis op te krikken. Hier zijn een paar voorbeelden van irriterende, maar niet illegale gevaren die werknemers in de woningbouw konden zien tijdens het werken in oudere gebouwen:

Synthetische minerale vezels (SMF). Dit zijn vezelachtige producten gemaakt van keramiek, glasvezel en steenwol. Studies hebben aangetoond dat SMF’s niet zo schadelijk zijn als asbest, dus worden ze nog steeds gebruikt in geluids- en thermische beschermingsproducten. Irritatie van de ogen, neus en keel is het meest voorkomende symptoom van blootstelling aan SMF, maar sommigen vragen zich af of SMF’s ook longkanker kunnen veroorzaken, omdat ze soms glasvezel bevatten. Industriële sloopdeskundigen bevelen aan dat werknemers ademhalingsapparatuur en beschermende kleding moeten dragen wanneer contact met SMF mogelijk is.

Valbeveiliging

Omdat sloopbedrijven bezig zijn met het scheuren en het maken van gaten, zijn ze zich terdege bewust van het belang van valbeveiliging. Bij het werken rond een gat, open muur of open dak met een val van meer dan 6 voet, zijn sloopwerkers verplicht om volledige lichaamsbescherming te dragen. Dezelfde gevaren zijn vaak ook aanwezig tijdens de bouwfase, wat betekent dat valbeveiliging net zo belangrijk is voor bouwvakkers.